De vorbă cu pilotul Sabrina Camarda despre provocări, visuri și ce o readuce la volan

Bună, Sabrina! După debutul tău la volanul unei mașini de curse în 2020, ne-am bucurat că în 2021 ai fost o prezență constantă la start în Campionatul Național de Viteză în Coastă 2. Cum a decurs pentru tine acest sezon? 

Consider că a fost un sezon în care am reușit să acumulez experiență la bordul mașinii mele Citroen Saxo VTS. Pot să spun că a fost un an competițional destul aglomerat deoarece în paralel cu participarea la CNVC, mi-am făcut debutul ca și copilot în Campionatul Național de Raliuri. Per total sunt fericită că am să încheiat acest sezon fără incidente și am reușit să mă clasez pe locul 9 în clasamentul anual la clasa A1 în Campionatul Național de Viteză în Coastă 2.

Ce te-a atras către viteză în coastă față de alte discipline ideale debutanților, cum ar fi slalomul paralel?

Viteza în coastă reprezintă una dintre cele mai vechi discipline sportive automobilistice atestate în România. De ce mi-a plăcut viteza în coastă… pentru că întotdeauna mi-au plăcut provocările. Într-o astfel de cursă de viteză în coastă traseul este pe asfalt cu diferență de nivel parcurs în urcare, ceea ce necesită mult mai multă tehnică decât în celelalte sporturi similare. Ești doar tu și mașina ta, iar la aceste competiții nu este necesară prezența copilotului, deci este foarte important să îți cunoști și să memorezi foarte bine traseul deoarece ești unicul responsabil de finalitatea cu succes a cursei fără incidente. 

Ce provocări financiare, tehnice sau logistice ai avut în sezonul 2021 și cum le-ai făcut față?

Pe parcursul acestui sezon pot spune că am avut și provocări financiare și tehnice. Spun acest lucru deoarece am participat la etape la care am avut probleme tehnice la materialul de concurs, deoarece timpul foarte scurt între acestea nu mi-au permis remedierea lor în timp util. Astfel, un prim abandon tehnic l-am avut la Rânca, unde în a treia recunoaștere a cedat grupul. Din cauza acestor probleme tehnice, au fost situații în care aș fi putut obține timpi mai buni, dar performanța mașinii nu mi-a permis acest lucru. 

În acest weekend faci pasul către “liga mare” și vei lua startul ca pilot la Poiana Brașov, ultima etapă din Campionatul Național de Viteză în Coastă. Ce obiectiv ai și de ce ai ales această etapă?

Da, în acest weekend mi-am propus să fac pasul către ,,liga mare’’ și voi lua startul ca pilot, la categoria juniori, dar de data aceasta cu o mașină închiriată, o Dacia Sandero de Cupă. Mulțumesc pe această cale colegilor mei Adi Iliescu și Artur Luca care mi-au fost aproape și mi-au oferit sprijinul pentru a face acest lucru posibil. Am ales această etapă, pentru că este o etapă de casă, la care mi-am dorit să particip de foarte mult timp, fiind unul dintre traseele mele preferate, iar obiectivul meu este acela de a-mi face debutul în Campionatul Național de Viteză în Coastă. 

Femeile sunt în continuare slab reprezentate în rândul piloților. Ai avut vreun model care te-a inspirat să îți urmezi pasiunea pentru automobilism? Ce crezi că se poate face pentru a aduce mai multe femei la start?

Modelul meu feminin este Michele Mouton, o adevărată legendă în motorsport, deoarece rămâne una dintre cele mai performante femei din acest sport și singura femeie care a câștigat un Campionat Mondial certificat de FIA. Pentru a aduce mai multe femei la start consider că ar trebui promovate cât mai mult femeile și mai ales performanțele acestora în motorsport. Consider că ar trebui evidențiat faptul că motorsportul nu este neapărat un sport al bărbaților, așa cum se vehiculează, ci este un sport ca oricare altul în care femeile se pot duela de la egal la egal cu bărbații și pot obține performanțe.  

Cum reușești să echilibrezi facultatea, job-ul și participarea la curse? 

Nu este foarte ușor, dar cu implicare și o bună organizare am reușit să fac față tututor acestor provocări. Sunt conștientă de faptul că doar prin multă muncă poți să realizezi tot ceea ce îți dorești iar acest lucru mă motivează să merg înainte în toate proiectele în care am început să mă implic. 

Ce sfat ai da unui pasionat care ar vrea să devină pilot dar nu știe de unde să înceapă?

Din punctul meu de vedere cel mai important lucru când vine vorba de pilotaj este să iei lucrurile treptat, din toate punctele de vedere. Pentru început recomand din toată inima Track Day-urile și competițiile în care se poate participa cu masina de stradă (Promo Rally, îndemanare Auto, Women Rally, Rotac etc), toate accesibile din punct de vedere financiar din care aceștia pot învăța bazele în tot ceea ce înseamnă condusul sportiv. Recomand o viziune pe termen lung, obținerea licenței de pilot prin participarea la un curs de pilotaj acreditat, antrenamente, participarea la competiții pentru a câștiga experiența necesară să ajungă acolo unde își dorește fiecare.  

Care este sentimentul cel mai puternic pe care îl ai când îți pui casca pe cap, îți legi centurile și numeri secundele la linia de start? Ce te readuce în mașina de curse de fiecare dată?

În momentul în care sunt la start singurul sentiment care mă încearcă este acela de bucurie pentru că mă aflu acolo, sentiment care este foarte repede înlocuit de concentrarea maximă. Acesta este momentul în care încerc să recapitulez tot ceea ce am de făcut după care, pe traseu, aplic lucrurile gândite în secundele de dinaintea startului. Dorința de a performa combinată cu pasiunea de a pilota o mașină de curse mă readuc de fiecare dată la linia de start cu bucurie. 

Cine te-a susținut în sezonul 2021?

Principalul suport în ceea ce privește participarea mea a fost oferit de către familia mea, fără de care cel mai probabil nu aș fi fost la start în acești ani atât de frumoși. Pe parcursul carierei am întâlnit oameni minunați precum mentorii mei Florin Hangu, Manu Mihalache, Cătălin Țuțuian și echipa sa, prietenii mei apropiați care mi-au fost întotdeauna alături în parcursul meu. 

Ce planuri ai pentru 2022? 

Îmi doresc să particip pe parcursul întregului sezon în Campionatul Național de Viteză în Coastă și să-mi îmbunătățesc urcările de la o etapă la alta. Totodată mi-as dori să continui și în cariera de copilot în Campionatul Național de Raliuri. În anul 2022 sper să reușesc să cooptez cât mai mulți parteneri pentru întregul sezon.

Care este cel mai mare vis al tău în motorsport?

Cu toate că momentan alerg la coastă, visul meu este legat de lumea raliului acolo unde as vrea să debutez din postura de pilot, niște gânduri nebune ducându-mă înspre Campionatul European de Raliuri și, de ce nu, dacă vine vorba de fantezie, în Campionatul Mondial. Muncesc si văd ce îmi rezervă viitorul, dar indiferent de competiție vă asigur că veți vedea pentru mult timp numele Camarda pe listele de înscrieri. 

Foto: Flavius Croitoriu – RallyArt.ro

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment