Copilotul Alina Bianca Pop tocmai a anunțat că în 2019 va participa și în Campionatul European de Raliuri FIA ERC, pe lângă programul din CNR. Așadar am stat de vorbă cu ea despre ce înseamnă acest pas în cariera ei de copilot, cum se pregătește pentru ERC, dar și care sunt cele mai valoroase lecții învățate până acum din motorsport.
- Bună Alina. Povestește-ne despre sezonul care urmează – cu participări naționale și europene, se anunță un calendar bogat.
Buna Cristiana si salutari tuturor! Anul acesta, dupa cum deja ati scris, am furatul startul fara sa imi iau penalizare J, participand inainte de inceperea Campionatului National la o etapa din Campionatul Italiei (CIR), in dreapta lui Manrico Falleri pe un Fiat Abart 124 Rally. Aceasta etapa a fost mai degraba un test pentru mine, a deschis usa spre Campionatul European (FIA ERC), iar pentru asta trebuie sa ii multumesc lui Michele Bernini care, dupa colaborarea de anul trecut, mi-a acordat acest vot de incredere si m-a propus pentru proiect.
Programul meu national alaturi de Florin Tincescu ar fi sa iau startul la un total de 5 etape, iar in Campionatul European voi fi in dreapta lui Andrea Nucita, probabil tot pentru un total de 5 etape incluzand-o pe cea de saptamana viitoare din Letonia, in Cupa Abarth, insa ne place sa luam lucrurile pas cu pas.
- Cu ce sunt diferite participările din ERC față de cele naționale? Te pregătești în vreun mod deosebit?
In primul rand pentru mine etapele de ERC sunt toate noi, trebuie sa iau totul de la 0. In al doilea rand etapele sunt mai lungi ca numar de kilometri, de exemplu cea din Letonia are 200 km de proba speciala si 665 km de etape de legatura, impartite in 2 zile de concurs, fata de etapele din Romania care au mai putin.
Da, ma pregatesc. Spre deosebire de CNRD in ERC ca si in WRC sportivii au acces la road book, filmari de probe, coordonate GPS, de dinainte de a ajunge la inscrierea efectiva din saptamana raliului, ceea ce ne ajuta enorm sa ne pregatim in organizarea recunoasterilor, a programului, a timpului de transfer pe diverse rute mai ales daca suntem prima data la acel raliu.
Acum in ERC dictez in italiana. E din nou un inceput si o provocare. Lucrez sa imi “reglez” accentul, intonatia dictarii in aceasta limba, iar pentru asta fac exercitii de dictie, imi iau caietul de la Ciocco si simulez o dictare in regim de proba. Vorbesc cursiv italiana, imi este usor sa dictez si sa gandesc in aceasta limba, dar “due” suna altfel fata de “doi” , “meno” fata de “minus” J
- Ce aptitudini ți-ai dezvoltat pentru aceste raliuri europene și cum crezi că te vor schimba aceste participări?
Faptul ca nu esti la un raliu de casa si nu cunosti pe toata lumea, nu cunosti drumurile de legatura, scurtaturi, probele, pentru o etapa fie ea de ERC, WRC sau nationala in alt campionat extern, trebuie sa fii foarte organizat, meticulos, diplomat, e un volum mult mai mare de informatii noi, pe care trebuie sa le asimilezi, sa le transmiti mai departe catre pilot, catre echipa tehnica si trebuie sa fii mult mai concentrat pe ceea ce ai de facut. Ceea ce nu stiu cei din afara acestui sistem este ca in principiu copilotul organizeaza cursa cap-coada de la cazari, la transport, program recunoasteri, consum carburant, asta daca nu exista o persoana dedicata pentru toate acestea, in cazul nostru in ERC nu e, acasa insa la Napoca Rally Academy avem persoane care preiau o parte din aceste task-uri.
Eu cred ca ma vor schimba doar in bine si sunt un mare plus de valoare la activitatea mea sportiva, dar si personala.
- Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ai învățat chiar în primii ani de copilotaj și pe care încă le apreciezi și azi – perioada Cupa DACIA/Raul Badiu sau chiar înainte?
Trebuie sa spun ca am furat aceasta meserie de la unul din cei mai buni si vechi copiloti din campionat, respectiv de la Sebastian Itu, si ii multumesc pentru asta de cate ori am ocazia. Sebi avand o atat de mare experienta m-a invatat corect de la inceput toti pasii si nu am sarit nici unul. Eu nu provin dintr-o familie cu istoric in acest sport, totul a fost nou acum 8 ani, in toamna lui 2011 cand am decis ca vreau sa iau startul anul urmator si cand am trecut din partea de fan pasionat in partea de copilotaj, iar primul lucru pe care l-am invatat a fost regulamentul. Nu poti sa te joci daca nu stii regulile jocului. Apoi am invatat ca atunci cand ii dai informatia pilotului nu i-o dai ca un robot, o gandesti, o intelegi,o vizulizezi in mintea ta. Intonatia ta este foarte importanta, trebuie sa intelegi unde sunt ruperile de ritm, unde sunt pericolele si aceste informatii sa le dai la timp si in modul in care pilotul sa le perceapa corect, pentru ca totul se intampla repede. Felul in care iti scrii dictarea in caiet este foarte important, si evident ca pe parcursul anilor o imbunatatesti, dar pentru asta ai nevoie sa fii cat mai mult in masina de curse si sa investesti in tine. Cand eram la Cupa Dacia la inceput mi se parea ca mergem foarte tare J era si normal sa fie asa, si se poate merge chiar tare cu o astfel de masina, dar raportarea ta la acel “tare” se va modifica cu fiecare masina mai performanta, cu fiecare pilot mai rapid. Cu Raul Badiu am fost impreuna si la un curs la binecunoscuta scoala Caneva Rally School, unde am invatat multe lucruri noi.
Nu este deloc usor ca femeie copilot sa reusesti sa ajungi sa ai rezultate in aceasta lume a barbatilor, dar nu este imposibil, lucru demonstrat si de predecesoarele mele, putine e adevarat, insa ma bucura enorm sa vad acum la start tot mai multe femei, 13 la prima etapa a CNR. Sper sa devina o normalitate.
- Ce copiloți admiri pe plan internațional?
De pe vremea vechiului WRC Luis Moya, copilotul lui Carlos Sainz, iar din timpurile noastre Julien Ingrassia si Daniel Elena.
- Ce ți-ai spune ție celei din 2012, când pășeai pentru prima dată într-o mașină de raliu în rolul de copilot licențiat?
Nu schimba nimic, mergi pe drumul tau.
- CNR, ERC – ar putea să urmeze WRC? Îți dorești/crezi că este posibilă o carieră în copilotaj pe plan internațional?
Pfffff……stii cum a fost asta? Vrei calule ovaz? JJJ Evident ca imi doresc, sa iei startul in WRC este maximum la care poate visa orice copilot sau pilot, dar e un vis greu de realizat cu atat mai mult cu cat nu depinde doar de mine. Imi doresc momentan sa ma concentrez pe ERC, si asa cum mi s-a demonstrat pana acum…pas cu pas, toate vin la timpul lor atunci cand vor, daca vor.
- Îți mulțumesc pentru răspunsuri și te invit să transmiți un mesaj comunității Femei în Motorsport.
Eu va multumesc pentru interesul acordat si felicitari pentru ceea ce faceti, iar mesajul meu este “Dare to be different”, aveti curajul sa va indepliniti visele!
Interviu de Cristiana Oprea
Comment