De vorbă cu Patricia Sîrbu, pilot Rallycross la 17 ani: „Vreau să fac performanță în acest domeniu”

La doar 17 ani, Patricia Sîrbu este unul dintre cei mai tineri sportivi ai platformei Femei în Motorsport. A debutat în 2019 la cursele de Rallycross, iar locul de vice-campioană la clasa Junior II ocupat la finalul anului a făcut-o să transforme acest hobby într-o preocupare sportivă cu obiective de performanță. După un sezon 2020 ciudat, am vrut să stăm de vorbă cu ea și să aflăm mai multe despre cum privește viitorul.

Bună, Patricia! Am urmărit cu interes evoluția ta și în acest an și ne-am bucurat să te vedem la start într-un sezon atât de ciudat. Cum a fost pentru tine perioada stării de urgență? Cum te-ai antrenat și cum te-a afectat pandemia?

Buna! Înainte de a începe aș dori să vă mulțumesc pentru acest interviu. 

Sunt convinsă că toată lumea a fost impactată de această pandemie, dar cred că noi, sportivii, am fost afectați mai mult decât majoritatea oamenilor. A fost un sentiment ciudat și nemaiîntâlnit până acum, pentru că totul era sub semnul întrebării. Aveam atât de multe întrebări la care nimeni nu părea să aibă răspunsul, pentru că la momentul acela răspunsurile pe care le voiam eu nu existau. Nu știam dacă va mai exista un campionat, dacă se vor mai organiza competiții sportive de orice fel, dacă se vor mai deschide circuitele și așa mai departe. Având în vedere restricțiile din timpul stării de urgență, nu am putut ieși la antrenament cu mașina, așa că m-am concentrat asupra mea, focusându-mă pe pregătirea mea fizică și psihică pentru un nou campionat. După ce am văzut că la nivel mondial se discuta și se stabileau date pentru competițiile sportive internaționale, am știut că și pentru noi va exista un an competițional.

La ce curse ai participat în acest sezon și cum a fost?

Având in vedere rezultatul meu de anul trecut, vice-campioană la clasa Junior 2, scopul pentru acest an a fost ca la finalul sezonului sa îmi păstrez locul pe podium. Din acest motiv am considerat că este cel mai bine sa mă concentrez pe Rallycross. Totuși, am decis pe ultima sută de metri să particip și la a III-a etapă de Slalom Paralel.

Chiar dacă din poziția de pilot am participat doar la Rallycross și la o etapă de Slalom Paralel, am avut șansa la ultima etapă de Viteza in coastă, de la Poiana Brașov, să fac o urcare cu pilotul Bogdan Rusea. Pot spune că a fost o experiență absolut incredibilă, de neuitat și că viața se simte altfel cand ai 650 de cai sub capotă.

Care crezi că este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o, ca pilot, în 2020?

Pană acum anul 2020 a fost o mare provocare, pentru că am avut parte atât de momente frumoase, dar și de unele foarte neplăcute, care sper să nu se mai repete. Pot spune că am învățat că în motorsport nu câștigă întotdeauna cine merge cel mai tare sau cel mai corect, ci cel care a avut o strategie mai bună, dar nu neapărat fair play.

Cine ți-a fost alături în acest an?

Firește că suporterul meu numărul 1 a fost dintotdeauna familia mea. Lor le sunt extraordinar de recunoscătoare pentru tot ceea ce au făcut până acum pentru mine. De la sfârșitul anului competițional trecut îl am în dreapta pe Eduard Bârloiu, cel care m-a învățat cu adevărat ce este motorsportul. Fără ajutorul, îndrumarea și susținerea lor nu aș fi putut să fiu astăzi unde sunt.

Desigur ca pentru practicarea acestui sport, în comparație cu alte sporturi, este necesară și o susținere financiară mare. În acest an echipa partenerilor care au crezut în mine și care mi-au acordat sprijinul lor este formată din: Repsol, Pilot, Apidava, Saiko Media & Signs, Chef Gourmet, Consterra Optim, EDB Rent, Avi Compact, Voltaj și GP24 Stiri F1 & Motorsports.

Știm că îți îmbini într-un mod inedit școala cu pasiunea ta pentru mașini. Povestește-ne mai mult despre ce ai făcut vara asta, când nu erai la curse.

Dacă nu eram la cursa, atunci eram cu mașina la garaj sau discutam cu tatăl și copilotul meu despre curse și despre cum aș putea progresa sau eram spectatoare la alte curse. 

De asemenea, vara acesta am avut posibilitatea de a efectua un stagiu de practica la Automobile Bavaria, cel mai mare grup de dealeri BMW din Europa Centrala și de Sud-Est. În cele două săptămâni petrecute acolo pot spune că am învățat foarte multe lucruri despre industria auto și am cunoscut mulți oameni care au aceeași pasiune ca mine: mașinile. A fost o plăcere sa fac parte pentru puțin timp din această comunitate.

Ce îți dorești să faci în 2021 pe planul competițiilor automobilistice?

Pentru 2021 încă nu am un plan foarte clar pentru că sunt mai mulți factori care influențează această decizie cum ar fi evoluția acestui virus sau bugetul disponibil. Însă ceea ce pot spune cu siguranță este că vreau să continui să progresez în acest sport și să îmi depășesc limitele.

Ce calități te vor ajuta să ajungi acolo unde îți dorești?

De 2 ani, de când am intrat în lumea automobilismului sportiv, viața mea s-a schimbat radical. Am învățat atât de multe despre mine și despre lumea în care trăiesc. Ce am observat până acum este că motorsportul nu este doar un sport, ci un mod de viață, care te definește ca persoană. Rolul meu de pilot nu începe și se termina atunci cand mă urc sau cobor din mașina de competiție. În calitate de pilot trebuie să discut mereu cu sponsorii și să le prezint ce s-a întâmplat la ultima etapă, să încerc tot timpul să atrag noi parteneri care să mă susțină în ceea ce fac, să imi susțin punctul de vedere într-o discuție cu un arbitru sau un oficial și multe alte lucruri de acest tip. Toate aceste atribuții pot fi îndeplinite cu succes, dacă dețin anumite calități, cum ar fi perseverența, disciplina, răbdarea sau fair play-ul. Am deprins aceste calități lovindu-mă constant de tot felul de situații. Sunt convinsă ca acestea mă vor ajuta în continuare în motorsport, dar și în viață.

Ești printre puținele fete de vârsta ta care practică automobilismul. De ce crezi că se întâmplă asta? Ce spun prietenii tăi? Dar colegii și profesorii de la școală?

Motorsportul a fost considerat dintotdeauna un sport al bărbaților, și așa este. Am cunoscut multe fete și femei, de diferite vârste, care sunt pasionate de mașini, dar care nu fac pasul către automobilismul sportiv din mai multe motive. Două dintre cele cele mai des auzite sunt lipsa posibilității materiale și posibilele prejudecăți din partea oamenilor de pe margine sau a piloților. Multă lume mă întreabă dacă există diferențe între mine și ceilalți concurenți și se mira atunci când află că mă “bat” umăr la umăr cu alți băieți de vârsta mea. Ceea am spus întotdeauna este că în motorsport nu contează dacă ești fată, băiat, dacă ai 12 sau 40 de ani. Am observat că acest sport funcționează pe principiul “Cel mai bun să câștige”, ceea ce este și normal. 

Când am spus tuturor că voi începe să particip în competiții au fost surprinși, dar m-au susținut din prima secundă. De asemenea, profesorii și școala sunt foarte înțelegători cu mine atunci când le spun de exemplu că voi preda o temă cu întârziere pentru că am avut cursă în weekend.

Pe cine urmărești cu drag în mediul online – persoane, sportivi pe care îi admiri – și de ce?

Când eram mică mă uitam deseori împreuna cu tatăl meu la cursele de Formula 1. La început nu înțelegeam foarte mult din ceea ce se întâmpla. Țin minte ca îl întrebam des pe tata de ce se uită oamenii la așa ceva, pentru ca până la urmă concurenții doar se invârt in cerc. Pe măsură ce am crescut și m-a interesat din ce în ce mai mult această lume am început să învăț și despre piloți. Nume precum Ayrton Senna, Michael Schumacher sau Niki Lauda îmi erau deja cunoscute, fiind fiica unui pasionat de motorsport. 

Participând și eu la curse, atât în calitate de pilot cât și de spectator, am ajuns să cunosc piloți din mai multe ramuri. Orice discuție cu un pilot este o bucurie, pentru că în ciuda faptului că ei sunt ocupați și trebuie să se concentreze asupra cursei, își găsesc câteva minute pentru a-mi împărtăși câte ceva legat de motorsport și nu numai. Unii piloti precum Cătălin Țuțuian, Claudiu David, Bogdan Rusea, Cristiana Oprea, Șerban Dumitru, George Grigorescu sau Mihai Leu mi-au oferit sfaturi și m-au încurajat să continui ceea ce fac, lucru ce a însemnat foarte mult pentru mine. Aceștia sunt doar câțiva din cei pe care îi urmăresc și în mediul online.

Care este cel mai mare vis al tău în motorsport?

Totul a început ca un hobby pentru mine și pentru tatăl meu, dar în ultimul an și jumătate mi-am dat seama că nu mai este vorba doar despre un hobby, fiindcă vreau să fac performanță în acest domeniu. Așa că visul meu în motorsport este să continui să practic acest sport, să performez și să îmi depășesc mereu limitele.

Mulțumim și să ne revedem cu bine la start!

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment